تاسیسات بیست

جایی برای معرفی تجهیزات تاسیسات ساختمان

تاسیسات بیست

جایی برای معرفی تجهیزات تاسیسات ساختمان

برج خنک کننده و اجزای آن

در زندگی امروز ما و با توجه به زندگی شهری و صنعتی کمتر کسی پیدا می شود که با تجهیزات تهویه مطبوع آشنایی نداشته باشد. یکی از تجهیزات مهم در این حوزه، برج خنک کننده است که نقش کلیدی در سیستم تهویه مطبوع یک ساختمان دارد. از لحاظ جنس مورد استفاده در ساخت این تجهیزات باید بگوییم آهن گالوانیزه، پلاستیک و فایبرگلاس از موادی هستند که در ساخت انواع برج های خنک کننده از آنها استفاده می شود.

  

 امروزه به دلیل استحکام بسیار بالا، سبکی، مقاومت در مقابل نور خورشید و مواد شیمیایی و سرعت تولید فایبرگلاس، برج خنک کننده فایبرگلاس در ابعاد و اندازه های مختلف به طور وسیع در سرتاسر دنیا تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که از نام برج خنک کننده مشخص است  کاربرد این دستگاه در خنک کردن مایعات تا حدی که مورد نیاز کارفرماباشد، است. در یک برج خنک کننده آب با حرکت از روی سطوح خنک کننده (پکینگ ها) و در اثر اختلاف فشار جزئی هوا و فشار اشباع بخار آب در هوا در شرایط محیطی، تبخیر می شود تا فشار جزئی بخار هوا به فشار اشباع برسد. بعد از برج خنک کننده و در صورت  نیاز به سرمای بیشتر باید از چیلر استفاده نمود.

مهم‌ترین اجزاء برج خنک کننده عبارتند از فن برج خنک‌کننده، پکینگ یا مدیا، حوضچه یا باسین، و قطره‌گیرها. در ادامه، هریک از این اجزاء را بطور مختصر بررسی می‌کنیم.

  • فن برج خنک کننده: فن‌ها در انواع محوری و سانتریفیوژ، موجود هستند و در سرمایش محیط نقش بسیار مهمی دارند. فن‌های مورداستفاده در برج‌های خنک کننده، ازنظر فرم هندسی و نحوه تولید به سه دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند:
    • فن ضربی برج خنک کننده: این فن از قیمت و کیفیت مناسبی برخوردار است و قطری بین نیم‌متر تا ۱/۲ متر دارد. فن ضربتی در قطر بیش از ۱ متر، ایجاد لرزش خواهد کرد.
    • فن پروفیلی فویل کولینگ تاور: این نوع فن‌ها قطری بین ۸۰ سانتی‌متر تا ۳ متر دارند و به لحاظ قیمت، از فن کامپوزیت ارزان‌تر هستند.
    • فن پروفیل ایر فویل با فرم پروفیل متغیر: این فن‌ها، به فن کامپوزیت برج خنک‌کننده هم معروف هستند. فن‌های کامپوزیت عموماً سبک‌تر، کم صدا‌تر، و کم‌مصرف‌تر هستند و میزان هوا‌دهی بیشتری دارند.
  • پکینگ یا مدیا: از این قطعه برای افزایش تبادل حرارتی بین جریان آب‌وهوا در داخل برج خنک‌کننده استفاده می‌شود. پکینگ با افزایش سطح تماس جریان آب با هوا و همین‌طور کاهش سرعت جریان آب، در سرمایش جریان آب نقش مؤثری دارد. پکینگ یا مدیا، به‌صورت شبکه‌ای است و در دو نوع غشایی (Film Packing) و اسپلش (Splash Packing) در برج خنک کننده استفاده می‌شوند.
  • حوضچه یا باسین: در قسمت پایین برج خنک کننده قرار دارد. آب خنک شده در حوضچه جمع آوری شده و سپس به سمت سیستم‌های سرمایشی ارسال می‌شود.
  • قطره‌گیر‌ها: این قطعه از پخش ذرات آب و خروج آن‌ها به بیرون از برج خنک‌کننده جلوگیری می‌کند.
  • جنس ساختاری: برج‌های خنک‌کننده عموماً به صورت‌های فلزی، فایبر گلاسی، و بتنی ساخته می‌شوند.

در حال حاضر برج خنک کننده فایبرگلاس به دلیل مقاومت بالای بدنه و عدم تجزیه در مقابل نور خورشید دارای کاربرد بسیار زیادی می باشد. عمده کاربرد برج خنک کننده فایبرگلاس در ساختمان های اداری و تجاری و اغلب مجتمع های مسکونی می باشد. به همین دلایل، این نوع برج خنک کننده در مقایسه با انواع و اقسام دیگر برج های خنک کننده، از یازار قابل قبول تری در ایران برخوردار می باشد.

 

برای اطلاعات بیشتر جهت انتخاب و خرید برج خنک کننده فایبرگلاس و همچنین مطالعه مقاله کامل به مجله ونداد تجهیز مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد