تاسیسات بیست

جایی برای معرفی تجهیزات تاسیسات ساختمان

تاسیسات بیست

جایی برای معرفی تجهیزات تاسیسات ساختمان

مقایسه و خرید مینی چیلر با داکت اسپلیت

در این مقاله به معرفی مختصری از مینی چیلر  و داکت اسپپلیت می پردازیم و سپس قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که می تواند در فرآیند مقایسه و انتخاب خریداران این تجهیزات کمک شایانی داشته باشد.

  

مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر (Mini chiller) همان طور که از نامش پیداست، یک چیلر کوچک با ظرفیت محدود (معمولاً کمتر از 20 تن تبرید) می باشد. دستگاهی برای تولید آب سرد که اصلی ترین استفاده آن تامین سرمایش ساختمان های مسکونی است. مینی چیلر در دسته چیلرهای تراکمی قرار می گیرد که معمولاْ در واحدهای مسکونی، تجاری و اداری کوچک کاربرد دارد.

همان طور که در بالا گفتیم مینی چیلر، همان کوچک شده چیلر و طرز کار آن مشابه چیلر است. مینی چیلر در ساختمان هایی که می خواهیم سرمایش و گرمایش مستقل داشته باشند کاربرد دارند و مشکلات مربوط به موتورخانه مرکزی را از بین می برد.

دستگاه مینی چیلر، کم صداتر از چیلر بوده و غالبا ظرفیت آن کمتر از 10 تن تبرید است. در واقع معمولا ظرفیت مینی چیلرها بین 2 تا 10 تن تبرید است در حالی که در خانواده چیلرها این بازه بین 10 تا 1000 تن تبرید است.

داکت اسپلیت چیست؟

در خانواده تجهیزات سرمایشی پرکاربرد این روزها داکت اسپلیت طرفداران خاص و البته زیادی دارد. داکت اسپلیت یکی از سیستم های رایج HVAC برای ساختمان های مسکونی و اداری به حساب می آید که از دو یونیت جداگانه تشکیل شده است:

  • یونیت خارجی که همان کندانسینگ یونیت است و شامل کمپرسور و کندانسور است در محیط آزاد خارج از ساختمان نصب می شود.
  • یونیت داخلی (هوارسان) که داخل ساختمان و در فضای سقف کاذب تعبیه می گردد.

داکت اسپلیت نیز از سیکل تبرید تراکمی بهره می گیرد. مایع مبرد حاصل از چگالش در یونیت خارجی بوسیله خط لوله مسی راهی یونیت داخلی شده و پس از عبور از شیر انبساط وارد کویل سرمایش DX می شود. از سوی دیگر، جریان هوای تازه ورودی به یونیت داخلی پس از فیلتر شدن از روی کویل عبور کرده و بعد از کاهش دما از طریق مسیر کانال کشی شده، در اتاق ها و یا فضاهای دیگر توزیع می گردد.

مقایسه مینی چیلر با داکت اسپلیت



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد