تاسیسات بیست

جایی برای معرفی تجهیزات تاسیسات ساختمان

تاسیسات بیست

جایی برای معرفی تجهیزات تاسیسات ساختمان

آشنایی با حوله خشک کن

صفحات فلزی مشبک یا میله‌ای که می‌بینید در حمام‌ها و دستشویی‌ها به دیوارها نصب شده‌اند، رادیاتورهایی هستند که وظیفه‌ی گرمایش محیط را بر عهده دارند. از آن‌جایی که این رادیاتورها وسیله‌ی مناسبی برای نگه‌داشتن حوله‌ها نیز هستند، به نام حوله خشک کن نیز شناخته می‌شوند.

  ادامه مطلب ...

آشنایی با طرز کار سختی گیر رزینی

احتمالاً نام سختی گیر را به عنوان یکی از ملزومات یک سیستم آبرسانی و موتورخانه ساختمان شنیده اید. یک دستگاه سختی گیر همان طور که از نام آن هم مشخص است، برای حذف سختی آب مورد استفاده و تبعات آن به کار می رود.

  ادامه مطلب ...

آشنایی با هواساز

​در این مقاله به مطالعه هواسازها  می پردازیم.

دستگاه هواساز (AIR HANDLING UNIT) که به اختصار آن را با (AHU) نمایش می دهند، یکی از انواع تجهیزات تأسیسات به شمار می رود که می تواند برای تنظیم دما و رطوبت، عمل فیلتراسیون، کنترل توزیع و حرکت هوا به کار آید. 

  ادامه مطلب ...

آشنایی با انواع رادیاتور آلومینیومی

استفاده از رادیاتور جزء رایج‌ترین روش‌های گرمایشی در انواع ساختمان‌ها، اعم از ساختمان‌های مسکونی، اداری و فروشگاه‌ها است. آب جاری در لوله‌های رادیاتور، در موتورخانه که در‌واقع سیستم حرارت مرکزی ساختمان است، به‌وسیله دیگ و مشعل گرم می‌شود؛ آب گرم شده، به‌وسیله پمپ و لوله‌ها به قسمت‌های مختلف ساختمان جاری، و سپس وارد رادیاتور می‌شود و گرمای خود را به محیط می‌بخشد. پس این آب دوباره به موتورخانه بازگشته و این چرخه به‌طور مداوم تکرار می‌شود تا دمای محیط به دمای ایده‌آل برسد.

رادیاتور آلومینیومی

 آلومینیوم یک رسانای بسیار قوی گرما است. پره‌های رادیاتور‌های آلومینیومی از شمش آلیاژ آلومینیوم A413 تولید می‌شوند که قادرند میزان مشخصی گرمادهی انجام دهند. در رادیاتور‌های آلومینیومی به دلیل استفاده از فلز آلومینیوم، انتقال حرارت در محیط به نحو احسنت انجام می‌شود. رادیاتور‌های آلومینیومی پس از رادیاتور‌های مسی (که بسیار گران قیمت هستند) بالاترین نرخ انتقال حرارت در محیط را دارند. به‌عنوان‌مثال هر متر مربع از سطح رادیاتور آلومینیومی قادر است چیزی حدود ۶۷۰ کیلوکالری در ساعت ایجاد گرمایش داشته باشد.

مزایای رادیاتور آلومینیومی

رادیاتور پنلی

استفاده از آلومینیوم در رادیاتور، مزایای زیادی به همراه دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • رادیاتور‌های آلومینیومی این امکان را فراهم می‌کنند که با کم و یا زیاد کردن تعداد پره‌ها، توان گرمایشی رادیاتور افزایش یا کاهش یابد.
  • آلومینیوم یک فلز قابل بازیافت است، بنابراین رادیاتور‌های آلومینیومی را می‌توان رادیاتور‌های دوست‌دار طبیعت نیز نامید.
  • رادیاتور‌های آلومینیومی به نسبت رادیاتور‌های فولادی راندمان انتقال حرارت بالا‌تری دارند.
  • آلومینیوم ضدزنگ است و حتی در درازمدت، و در محیط مرطوب حمام هم زنگ نمی‌زند.
  • رادیاتور‌های آلومینیومی بسیار سبک هستند.
  • طول عمر بالا و مقاومت رادیاتور‌های آلومینیومی در برابر خمیدگی یا ترک‌خوردگی بسیار بالا است.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل در پره‌های رادیاتور آلومینیومی، امکان تعویض و یا جایگزینی پره‌ها وجود دارد.

به ‌طور کلی باید گفت رادیاتور‌های آلومینیومی به نسبت رادیاتور‌های فولادی زیبا‌تر و سبک‌تر بوده و میزان ضریب انتقال حرارت بالا‌تری دارند. البته طبیعی است که از رادیاتور‌های فولادی قیمت گران‌تری داشته باشند.

نحوه ساخت رادیاتور آلومینیومی

برای ساخت رادیاتور‌های آلومینیومی می‌توان از دو روش اتصال مکانیکی و روش بریزینگ (Brazing) استفاده کرد.

 

ساخت رادیاتور آلومینیومی به روش بریزینگ:

در روش بریزینگ، لوله‌ها و پره‌ها را، به طور مجزا، از نوار‌های آلومینیومی مخصوص می‌سازند. جنس و نحوه ساخت هر کدام از این قطعات متفاوت است.

ساخت رادیاتور آلومینیومی به روش مکانیکی:

در روش مکانیکی، لوله‌ها را گرد و یا بیضوی طراحی می‌کنند و آن‌ها را به روش اکسترود و یا کششی می‌سازند. سپس به کمک ماشین پره‌زنی (Fin Machine) پره‌ها را تولید می‌کنند. بر روی پره‌ها مجاری کوچکی برای عبور هوا تعبیه می‌شود که به آن‌ها لوور می‌گویند. در صورتی که این منافذ بسته شوند، راندمان رادیاتور به طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

در هر کدام از این روش‌ها، برای ساخت رادیاتور آلومینیومی، مراحل زیاد و تخصصی طی می‌شود که خارج از حوصله این مطلب است.

 

رادیاتور‌های آلومینیومی به لحاظ روش تولید هم به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

  • رادیاتور‌های آلومینیومی تمام دایکاست که از مرغوب‌ترین و بهینه‌ترین روش‌های تولید بهره می‌برند.
  • رادیاتور‌های آلومینیومی اکسترود که به نام پروفیلی هم معروف‌اند و تعداد پره‌های ثابتی دارند. اما این پره‌ها قابل ‌افزایش، کاهش و تعویض نیستند.
  • رادیاتور‌های آلومینیومی دایکاست اکسترود که روش ساخت آن‌ها تلفیقی از دو روش قبل است. به ‌این‌ ترتیب که قسمت وسط هر پره به روش اکسترود، و قسمت بالا و پایین هر پره به روش دایکاست تولید می‌شود. سپس قطعه‌های بالا، وسط و پایین به هم وصل می‌شوند.

نکات مهم در انتخاب رادیاتور

رادیاتور فولادی

برای انتخاب و خرید ‌رادیاتور باید به ابعاد ساختمان و محیط نصب آن دقت کرد و بنا به میزان بزرگی فضا، تعداد پره‌های موردنیاز را مشخص نمود. البته اکیدا توصیه می‌شود که از یک کارشناس خبره برای این کار کمک گرفته شود.

برای استفاده از بالا‌ترین میزان گرمادهی رادیاتور، حتماً باید فاصله بلوک رادیاتور با دیوار و کف، فاصله مناسبی باشد؛ ترجیحا حداقل ۵ سانتی‌متر با دیوار و ۱۰ سانتی‌متر با کف.

به دلیل تجمع هوای گرم در زیر سقف، در صورتی که ارتفاع کف تا سقف ساختمان بیشتر از ۳ متر باشد استفاده از رادیاتور به ‌هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود.

برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حتماً به‌جای شیر‌های معمولی از شیر‌های ترموستاتیک رادیاتور استفاده کنید.

قبل از انتخاب مدل رادیاتور، فاصله لوله‌های رفت‌وبرگشت رادیاتور‌های آلومینیومی را چک کنید که از نیم متر کمتر و یا بیشتر نباشد.

رادیاتوری را انتخاب کنید که ظاهر مناسبی داشته باشد، آب‌بندی‌شده باشد و در بازار موجود باشد تا در هنگام نیاز به تعمیرات، برای یافتن پره‌ها و یا سایر قطعات آن، دچار مشکل نشوید.

باید دقت داشته باشید رادیاتور‌ها در قسمت‌هایی از اتاق (مثلاً زیر پنجره) نصب شوند که هوای سرد جریان دارد.

فضای اطراف رادیاتور باید برای گردش بهتر هوا و به طبع آن، بازدهی بیشتر، باز باشد.

مطالب مرتبط با رادیاتور آلومینیومی و کاربرد آن را می توانید در مجله ونداد تجهیز دنبال کنید.

جایگاه کولر گازی در سیستم تهویه مطبوع

امروزه سیستم‌های تهویه مطبوع، که محبوب‌ترین‌شان کولر گازی است یکی از حیاتی‌ترین لوازم هر خانه هستند. با گرم­شدن هوا در فصل تابستان، نیاز به کولر گازی، و به تبع آن نیاز به راهنمای خرید کولر گازی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

کاربرد اصلی کولر گازی این است که دمای خانه را در سطح مناسبی خنک نگه دارد. البته شما در فصل زمستان نیز از کولر گازی  برای گرم کردن منزل استفاده کنید. برای این کار، باید کولر گازی را روی حالت گرمایشی قرار دهید تا سیکل تبرید آن به‌صورت معکوس عمل کند و هوای گرم تولید کند.

کولر گازی

کولر‌های گازی  انواع مختلفی دارند که هر یک دارای قابلیت‌های خاص خودشان هستند. توانایی کاهش دما، نوع عملکرد و میزان دوام، معیارهایی هستند که کولرهای گازی را از هم متمایز می‌کنند. امروزه مدل‌های جدید کولر گازی از مدل‌های قدیمی بسیار پیشرفته‌تر و از نظر ابعاد کوچک­تر شده‌اند.

سؤال­های مهمی که معمولاً همه‌ مشتریان هنگام خرید کولر گازی می‌پرسند اینها هستند: کدام مدل برای خانه‌ من مناسب‌تر است؟ آیا واقعاً خانه من به کولر گازی نیاز دارد؟ چقدر باید برای خرید یک کولر گازی هزینه کنم؟ وزن کولرهای گازی قابل حمل چقدر است؟ 

کولرهای گازی در شکل‌ها و ابعاد مختلفی عرضه می‌شوند تا مشتری حق انتخاب بیشتری داشته باشد و بتواند با توجه به نیازهایش منا‌سب‌ترین نوع را خریداری کند. همچنین، این دستگاه‌ها دارای اجزاء مختلفی هستند که توجه به آن‌ها نیز در انتخاب و خرید مهم است.

برای خرید، علاوه بر در نظر گرفتن این فاکتورها، باید به عوامل دیگری هم توجه داشته باشید. مثلاً اینکه می­خواهید کولر گازی را در چه محلی نصب کنید؟ در یک آپارتمان کوچک، خانه­ ویلایی، و یا محل کار؟

راهنمای خرید کولر گازی در مجله ونداد تجهیز به شما کمک می­ کند مدلی که متناسب‌ نیازتان است را انتخاب کنید.