تاسیسات بیست

جایی برای معرفی تجهیزات تاسیسات ساختمان

تاسیسات بیست

جایی برای معرفی تجهیزات تاسیسات ساختمان

آشنایی با انواع فن کویل در بازار تأسیسات ساختمان

امروزه اهمیت تجهیزات تأسییسات ساختمان و نقش آنها در ایجاد آسایش ساکنان آن با وجود زندگی شهری و صنعتی بر همگان روشن است. یکی از تجهیزات مهم در تأسیسات ساختمان، فن کویل است که در تهویه مطبوع ساختمان کاربرد فراوانی دارد و اگر احیاناً شما هم قصد خرید فن کویل دارید پیشنهاد می کنیم به وبسایت فروشگاهی وندادتجهیز دیدن فرمایید.

  

یک فن کوئل (FCU) حاوی یک فن است که هوا را در یک فضا به داخل واحد می کشد و سپس آن را بر روی یک کویل خنک کننده یا گرم می کند. هوا از FCU سردتر یا داغ تر از گذشته می شود. آنها در بعضی از ساختمان های اداری و مراکز خرید استفاده می شوند و معمولاً مشخص می شود که در آنجا چندین فضای کوچک وجود دارد که نیاز به کنترل فردی دارند.
اگر در ساختمانی بخواهیم درجه حرارت هر فضا به طور جداگانه کنترل شود، فن‌کویل‌ها بیشترین کارایی را دارند. ضمن اینکه با استفاده از فن‌کویل می‌توان از انتقال آلودگی بین اتاق‌ها جلوگیری کرد. این سیستم برای ساختمان‌های چند طبقه یا چند اتاقه مانند بیمارستان‌ها، مدارس، هتل‌ها، ساختمان‌های آپارتمانی، و ساختمان‌های اداری مناسب است.

انواع فن کویل
فن کویل دارای یک فن دمنده و یک مبدل حرارتی (کویل) سرد و گرم است. در این دستگاه، دو لوله به هر کویل متصل می‌شود که یکی لوله‌ی ورود آب گرم از بویلر در زمستان و لوله‌ی ورود آب سرد چیلر در تابستان است و دیگری، لوله‌ی مخصوص برگشت آب به موتورخانه مرکزی است. فن کویل‌ها به دلیل سادگی و انعطاف پذیری در نصب و راه‌اندازی، نسبت به دیگر سیستم های HVAC مشابه، اقتصادی‌تر و کاربردی‌تر هستند.
فن‌کویل‌ها را می‌توان بر اساس ویژگی‌های گوناگون به دسته‌های مختلف تقسیم نمود. به عنوان مثال، از لحاظ نوع سرمایش و گرمایش و از لحاظ نوع نصب.
انواع فن کویل از لحاظ نوع گرمایش و سرمایش
یکی از تقسیم‌بندی‌های فن کویل، قابلیت انجام عملیات گرمایشی و سرمایشی آن به صورت هم‌زمان و به‌صورت جداگانه است. اما به طور کلی، فن کویل ها با طراحی دو لوله و یا چهار لوله تولید و عرضه می‌شوند. همین ویژگی، آنها را از نظر گرمایشی و سرمایشی متنوع کرده است.

فن کویل های چهار لوله: این فن کویل‌ها دارای دو لوله برای ورود آب و دو لوله برای خروج آب هستند. در فن‌کویل‌های چهار لوله این قابلیت وجود دارد که به‌طور همزمان، هم آب گرم وارد سیستم شود و هم آب سرد. در نتیجه می‌توان یک اتاق را سرد و اتاق دیگر را گرم کرد.

فن کویل های دو لوله: در فن کویلهای دو لوله، یک لوله برای ورود آب و یک لوله برای خروج آب تعبیه شده است و نمی‌توان به طور همزمان یک اتاق را در یک ساختمان گرم و اتاق دیگر را خنک کرد. در این سیستم‌ها، کل فضای ساختمان می‌تواند به‌طور همزمان گرم و یا به‌طور همزمان خنک شود.
انواع فن کویل از نظر نوع نصب
فن کویل ها را از نظر نوع نصب می‌توان به دو نوع توکار و روکار تقسیم کرد. فن کویلهای توکار فضایی را در داخل محیط اشتغال نمی‌کنند و تنها دریچه آنها قابل رویت است. به فن‌کویل‌های توکار، فن کویل‌های سقفی نیز میگویند.

فن کویل روکار اما در فضای ساختمان دیده می‌شود. با این حال، به خاطر اینکه دستگاه ظاهری مناسب و کم حجم دارد، مشکلی برای دکوراسیون داخلی ایجاد نمی‌کند.

ادامه مطلب و مقالات مرتبط در مورد کاربرد فن کویل و اجزای آن را در مجله ونداد تجهیز مطالعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد