تاسیسات بیست

جایی برای معرفی تجهیزات تاسیسات ساختمان

تاسیسات بیست

جایی برای معرفی تجهیزات تاسیسات ساختمان

مقایسه مبدل حرارتی پوسته و لوله ای و مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل گرمایی یا مبدل حرارتی ( Heat exchanger) دستگاهی است که برای انتقال حرارت مؤثر بین دو سیال (گاز یا مایع) به دیگری استفاده می‌شود. از رایج‌ترین مبدل‌های حرارتی رادیاتور خودرو و رادیاتور شوفاژ است.

مبدل‌های حرارتی در صنایع مختلف از جمله تهویه مطبوع، خودرو، نفت و گاز و بسیاری صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 مبدل های حرارتی تجهیزاتی هستند که امکان انتقال انرژی گرمایی بین دو یا چند سیال با مختلف را فراهم می کنند. این عملیات می تواند بین مایع-مایع، گاز-گاز و یا گاز-مایع انجام شود. این تجهیزات به منظور خنک کردن سیال گرم و یا گرم کردن سیال با دمای پایین ترو یا هر دو، مورد استفاده قرار می گیرند. برای انتخاب مبدل حرارتی مناسب لازم است اطلاعاتی در مورد انواع مبدل حرارتی رایج بازار داشته باشیم. از این جهت، در این مقاله ضمن معرفی مبدل های حرارتی پوسته و لوله و صفحه ای از زوایای مختلف به بررسی تفاوت ها و ویژگی های مبدل های پوسته و لوله و مبدل های صفحه ای می پردازیم. 

تمیز کردن آسانتر مجموعه، هزینه کم در روش ساخت و تولید مبدل های پوسته و لوله نسبت به مبدل های دیگر ویژگی بارز این نوع مبدل هاست. از مزیت های دیگر این مبدل ها می توان به سطح تماس زیاد در حجم کم، طرح مکانیکی خوب و توزیع یکنواخت فشار اشاره کرد.

نکته مهم در مورد مبدل های صفحه ای این است که موج های روی صفحات جریان سیال را متلاطم می سازد و در نتیجه ضریب انتقال حرارت افزایش می یابد. در این مبدل ها، امکان افزایش ضریب انتقال حرارت در هر دو طرف صفحه وجود دارد. نکته قابل توجه دیگر این است که شرایط جریان غیر هم جهت در مبدل های صفحه ای به سادگی تأمین می شود و بنابراین با اختلاف دمای موجود انتقال حرارت بیشتری حاصل می گردد. این امر در مبدل های لوله ای به علت جریان متقاطع حاصل از قرار دادن بافل در سمت پوسته دقیقاً تأمین نمی شود. همچنین تشکیل رسوب در مبدل های صفحه ای بر اثر تلاطم شدید سیال، فقدان حفره های سطح، کم بودن اختلاف دمای دو سیال و عدم وجود فضای مرده در مبدل های صفحه ای،  کمتر از مبدل های لوله ای می باشد.

برای خرید مبدل حرارتی  و همچنین بررسی تفاوت مبدل حرارتی پوسته و لوله ای و مبدل حرارتی صفحه ای می توانید به وبسایت فروشگاهی ونداد تجهیز مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد